Jos Kirjoitan Tekstini Uusiksi, Onko Jälki Huomattavasti Parempaa?

Ajattelin olla paha poika ja tehdä kaksisisältöisen blogipostauksen. Perustelen miksi yrityksellä kannattaa olla blogi ja kirjoitan aiheesta triplaasti kokeillakseni, onko uudelleen kirjoittamisesta todella hyötyä. Voi olla, että tämä on tuskastuttavan pitkä monille, joten älä sinäkään yritä lukea tätä nopeasti kahvitauollasi. Keskity huolella iltarattoisissa tunnelmissa kotikoneellasi.

Ensiksi läpi käytävä sisältö käsittää tiivistetysti sen, miksi varsinkin jokaisella pienyrittäjällä kannattaisi olla oma blogi. Toinen sisältö on tärkeämpi, koska se on enemmän bloggaus.fin henkeä. Bisnesbloggaus on enemmänkin tämän blogiyhteisön heiniä, vaikka tulen rahastakin silloin tällöin puhumaan.  Tarkoituksena on kirjoittaa yritysblogi perustelut kolmeen kertaan, jolla kokeilen, että voiko uudelleen kirjoittamisella todellakin parantaa huomattavasti tekstinsä laatua.

Käytän samoja otsikoita, koska ne ovat mielestäni selkeät ja tehokkaat Googlea varten. Niiden alla oleva sisältö on tärkeintä.

1. Miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla blogi?

Varsinkin monilla aloittelevilla yrittäjillä on paljon enemmän aikaa kuin rahaa. Tästä syystä ajalla maksettavat työkalut ovat erityisen suositeltavia ja suosittuja. Kirjoitan tämän postauksen puoliksi itselleni, koska en ole ennen pistänyt ajatuksiani paperille miksi yrityksellä pitäisi olla blogi. Löydät varmasti vielä syvempää tietoa googlailemalla hiukan sekä  kollegan ja kamreedini Ilpo Penttalan sanoin ”kirjoja löytyy aiheesta yllättävän paljon”. Hän tekee siis opinnäytetyötä yritysbloggaamisesta, jota kannattaa ehdottomasti häneltä kysellä marraskuun loppupuolella.

Markkinointi

Monet yrittäjät ja yritykset osaavat jo Google Adwordsin ja Facebookin fanisivut, kuinka niillä voi markkinoida yritystään. Harva kuitenkaan handlaa bloggausta, koska mielestäni se vaatii enemmän. En nyt ala listaamaan syitä miksi, koska tässä tekstissä ei ole kyse siitä.

Bloggaus vaatii enemmän aikaa. Päivitettävät tekstit ovat yli 20 kertaa pitempiä kuin Facebookissa ja moni tuskailee jo Facebookin statuspäivityksienkin kanssa. Niiden säännöllisyys pitäisi olla kuitenkin samaa luokkaa.

Aktiivisimmat kirjoittavat joka toinen päivä blogiinsa ja itse pitäisin ohjesääntönä vähintään kahta kirjoitusta per viikko. Blogissa niin kuin laihdutuksessakin ei kannata ottaa kerralla liian isoa haukkua. Esimerkiksi meidän yrityksemme ei kirjoittanut kesän aikana kuin kerran viikossa, mutta syksyllä pyrimme jo kahteen. One step at a time.

Kirjoittamalla mielenkiintoista sisältöä toimialastasi saat sivustollesi kävijöitä. Suuri kävijämäärä mahdollistaa uusien asiakkuuksien synnyn varsinkin, jos myyt jo nettisivuillasi tuotetta tai palvelua. Mielestäni yritysblogin päätavoite on aina lisätä myyntiä.

Hakukoneoptimointi

Vilkas liikenne (blogin päivitys, uudet ja palaavat kävijät) nostaa hakutuloksiasi Googlessa. Reilusti yli puolet miljoonista suomalaisista nettikäyttäjistä käyttävät nettiä tukenaan ostopäätöksissä. Linkit ovat hakukonemaailman suosituksia. Google rakastaa linkkejä, jotka tulevat blogiisi ja lähtevät blogistasi, joten viljele niitä. Niitäkin voi kuitenkin olla liikaa, joten älä hosu.

Asiantuntijuus

Jari Parantainen on tehnyt loistavaa pioneerityötä asiatuntija ja blogi -yhtälöllä. Hänen passivoituneet bloginsa Pölli tästä, Sissimarkkinointi ja Gurumarkkinointi ovat eniromaisia todisteita miehen kyvyistä ja tiedosta markkinoida menestyksekkäästi.

Miten on toimittu ennen Internetin tietopankkeja, jos on halunnut tietää tietyltä alalta jotain? Lainattu tai ostettu kirjoja. Niistä löytyy painava sana ja totuus.

Vielä nykyäänkin ihmiset pitävät kirjan kirjoittajaa todellisena asiantuntijana, koska tuotettu teos on todiste siitä. Jari Parantainen on koostanut kaikista blogeistaan kirjat (Gurumarkkinointi ilmestyy syksyllä). Jos pystyt bloggamaan, sinulle on annettu myös mahdollisuus koota blogiteksteistä kirja. Se on paras todiste asiantuntijuudestasi.

2.Miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla blogi?

Bisnestä tehdään ihmisten välillä ja blogi on loistava työkalu suhteiden ylläpitämiseen ja uusien yhteyksien luomiseen. Normaalisti kuvitellaan, että yritys on tuolla jossain ja ainut kontakti on mahdollista asiakaspalvelun kautta. Ajatuksissasi mahdollisesti kävi jo, että onhan blogikin tavallaan asiakaspalveluväylä ja se on totta.

Kaikkeen saa kulumaan rahaa, jos haluaa, mutta pääosin bloggaaminen on ilmaista. Siihen investoidaan aikaa, jota yleensä varsinkin aloittavilla yrittäjillä on enemmän kuin rahaa. Sen takia blogi nähdään entistä useammin vaihtoehtona markkinoida yritystään.

Markkinointi

Yritysten nettisivujen pääasiallinen tavoite on lisätä myyntiä. Blogi on loistava työkalu ansaita lisää kävijöitä sivuillesi, koska ihmiset hakevat jatkuvasti tietoa milloin mistäkin. Jos pystyt tuottamaan tasokasta sisältöä ja vieläpä säännöllisesti niin saat kiinnostuneita verkonkäyttäjiä entistä enemmän sivustollesi.

Bloggaamalla omasta alastasi ja siellä vallitsevista ongelmista voit linkkailla helposti omiin ratkaisuihisi(tuotteisiin tai palveluihin), jotka voivat helpottaa lukijan elämää. Linkityksien täytyy kuitenkin olla luontevia, sillä varsinkin sinä ja muu nettikansa on valveutuneita huomaamaan mainoksen rippeetkin. Pelkkä mainos mielessä vain yrityksesi hyötyy eikä ketään kiinnosta sinun menestyksesi.

Hakukoneoptimointi

Reilusti yli puolet suomalaisista nettisurffailijoista käyttävät tukenaan Internetiä tehdessään ostopäätöstä. Google rakastaa Suomea, sillä yli 90% meistä käyttää sitä ensisijaisena hakukoneenaan. Kannattaisikohan siis näkyä hakutuloksissa?

Maailmanvaltias Google käyttää linkkejä Internetin suosittelumuotona. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän sivustostasi lähtee linkkejä ja vielä tärkeämpää, mitä enemmän sivustoosi linkataan, sitä tärkeämmäksi Google sen asettaa.

Bloggaamisen yksi tarkoituksista on linkata muiden blogeihin tai muuhun sisältöön ja ”vastaanottaa” niitä. Blogilla nostat siis huomattavasti sivustoasi orgaanisissa(ei maksetuissa) hakutuloksissa, joka tarkoittaa ”ilmaista” markkinointia yrityksellesi. Ihmiset hakevat joka tapauksessa hakusanoilla , joilla sinunkin yrityksesi voisi löytyä, näyt siellä tai et.

Asiantuntijuus

Oman verkoston suosittelu on paras todiste jonkun asiatuntijuudesta. Aina ei kuitenkaan ole verkostoa käytettävissä ja harva pystyy myymään osaamisensa potentiaaliselle asiakkaalle ensimmäisellä kerralla.

Kun jaat asiantuntijuuttasi ja luot blogisi lukijoiden ajatuksiin mielikuvaa erinomaisesta osaamisestasi, on helpompaa tehdä kävijöistä potentiaalisia asiakkaitasi. Varsinkin, jos sivustosi sisältää valmiiksi tuotteesi tai palvelusi esittelyn ja tilaamismahdollisuuden. Pitkällä tähtäimellä saa kestävämpiä tuloksia.

3. Miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla blogi?

Yrityksellä tulee olla blogi, koska se on parhaimmillaan erittäin tehokas myynninedistämisen väline. Se on erinomainen työkalu erityisesti aloittaneille yrittäjille ja pienyrityksillä, sillä useimmiten heillä on enemmän aikaa kuin rahaa.

Jokainen fiksu yrittäjä kuitenkin miettii erittäin tarkasti, miten aikansa käyttää. Haluan esitellä muutaman pointin, miksi blogi on ajallisen investoimisen arvoinen. Voit lukea aiheesta myös täältä.

Markkinointi

Blogin avulla pystyt ansaitsemaan reilusti lisää kävijöitä sivuillesi. Mikä tärkeintä, blogilla ja sinne säännöllisesti päivittyvällä sisällöllä pystyt saamaan lukuisia palaavia, jo ennestään sivustolla vierailleita, käyttäjiä. He ovat vakuuttuneita jo jollain tavalla pätevyydestäsi alallasi.

Kirjoittamalla blogiisi alallasi vallitsevista ongelmista ja kertomalla ratkaisuistasi hienovaraisesti voit edistää myyntiä menestyksekkäästi. Tämä toimii varsinkin, jos tuotteiden esittelyt ja tilaamismahdollisuus ovat samalla sivustolla. Kannattaa kuitenkin viljellä ”mainoksia” vain ja ainoastaan luonnollisilta tuntuviin kohtiin, sillä nettikansa haistaa heidän mielestään tarpeettoman mainoksen erittäin pitkältä.

Hakukoneoptimointi

Reilusti yli puolet suomalaisista miljoonista nettisurffailijoista käyttää Internetiä tukenaan ostopäätöksessä.  On loistava idea olla ensimmäisten joukossa, joita käyttäjä kohtaa tukea hakiessaan.

Linkit ovat suositteluja Googlelle. Ne todistavat sille hakutuloksen luotettavuutta ja relevanttiutta, kun moni muu sivusto ”uskoo” johonkin toiseen sivustoon linkittämällä siihen.

Yksi blogimaailman perusteeseistä onkin linkittää blogeja toisiinsa. Jos yrityksesi nettisivujen yhteyteen on rakennettu blogi, nostaa se erittäin paljon sivustoasi hakukoneiden hakutuloksissa. Kannattaa siis kirjoittaa erittäin hyvää sisältöä, jotta mahdollisimman moni muu bloggaaja referoisi sitä.

Asiantuntijuus

Jos olet kyllästynyt kylmiin asiakaskontakteihin, perusta blogi. Se on loistava tapa lämmittää potentiaalista asiakassuhdetta, koska harva pystyy myymään asiantuntijuutensa ensimäisellä kerralla.

Blogissa potentiaalinen asiakkaasi voi havannoida omin silmin osaamistasi ja palata sinne aina ikään kuin varmistaakseen, että onko tämä varmasti se oikea yritys, mistä kannattaisi ostaa. Hän voi kaiken lisäksi tehdä sen omalla ajallaan ilman pelkoa tuputtamisesta.

Jari Parantainen on kenties paras suomalainen esimerkki oman asiantuntijuutensa levittämisestä blogien avulla. Hän on tehnyt kolmesta passivoituneesta blogistaan, Pölli tästä, Sissimarkkinointi ja Gurumarkkinointi(tulossa tänä syksynä), kovakantiset kirjat.

Varsinkin ennen Internetin tietopankkeja kaikki tieto etsittiin kirjoista. Se on vielä nykyäänkin ihmisten mielestä erinomainen todiste osaamisestasi. Väitän, että jos teet päätöksen blogata, pystyt myös kokoamaan kirjan. Sekös on loistava markkinointiväline.

Huhhuh olipahan urakka. Kirjoitin kaikki kolme versiota yhteen putkeen. Viimeisessä versiossa näkyy mahdollisesti hienoinen väsymys tai toinen vaihtoehto on, että opin tiivistämään alun sanomaani. Joka tapauksessa analysoin tekstin laadun huomenna uusin ja virkein silmin kommentoimalla tähän postaukseen.

Vielä muistuttaakseni halusin siis kokeilla, miten tekstin uudelleen kirjoittaminen vaikuttaa tekstin laatuun. Silläkin on varmasti merkitystä kirjoittaako versiot yhteen putkeen vai eri ajankohtina. Täytynee tuota jälkimmäistäkin kokeilla tulevaisuudessa.

Mikä on sinun analyysisi näistä kirjoituksista? Mikä on sinusta paras ja mistä sait eniten irti? Kerro mielipiteesi kommentoimalla alapuolella olevan laatikon kautta. Sano ihmeessä, jos olet itse käyttänyt joskus samantapaista metodia ja millä tuloksilla!

Kiitos, että olet jaksanut lukea näin pitkälle!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Kymmenen Syytä Käyttää Wordpressiä

Kymmenen Syytä Käyttää WordPressiä

Vuonna 2003 julkaistu WordPress on saavuttanut suuren suosion ja on tänä päivänä maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä (CMS). Tällä hetkellä runsaat 60 miljoonaa verkkosivustoa toimii WordPressin vauhdittamana. Kokosimme

Lue Lisää »
Erottuvan Bloggaajan Käskyt

Erottuvan Bloggaajan Käskyt

Muistan kun bloggaaminen oli uutta. Harva edes tiesi mitä Blogger.com oli (minulla on vieläkin heidän huppari, lahja aikaisille käyttäjille, jossain), ja blogia pidettiin lähinnä kokeiluna. Muistan että

Lue Lisää »
Näin Asennat Wordpressin

Näin Asennat WordPressin

Perehdymme tässä artikkelissa siihen kuinka asennat WordPressin omalle palvelimellesi tai webhotelliin. WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva sisällönhallintajärjestelmä joka kehitettiin alun perin blogien ylläpitämiseen. Nykyään monet

Lue Lisää »
Wordpressin Tiedosto-oikeudet Kuntoon Kerralla

WordPressin Tiedosto-oikeudet Kuntoon Kerralla

Tässä oppaassa perehdytään suositun WordPress -sisällönhallintajärjestelmän tiedostojen ja kansioiden tiedosto-oikeuksiin. WordPress on kauttaaltaan hyvinkin turvallinen sisällönhallintajärjestelmä. Valitettavasti tiedosto-oikeuksia vähätellään liiankin usein, eikä jotkut käyttäjät edes tiedä

Lue Lisää »