Kuinka Vältyt Aloittelijan Virheiltä Blogissasi

Olen kirjoittanut blogiani hieman yli viisi kuukautta. Olen siis käytännössä täysi noviisi. Tähänastinen matkani on ollut lyhyt, se on ollut sitäkin mielekkäämpi. Ja vaikka blogin kirjoittaminen on minulle työtä, mutta ehkä hienointa työtä, mitä kuvitella saattaa. Blogini on myös ollut minulle oppimatka, jonka varrella olen tehnyt karkeita virheitä. En silti vaihtaisi päivääkään pois.

Minulle blogi on väline innovoida ja jäsennellä ajatuksia. Sen avulla olen pakottanut itseni keräämään tietoa alastani. Blogini on investointi, minkä avulla parannan kirjoittamistani ja kartutan osaamistani. Lisäksi se on minulle tapa ilmaista itseäni. Blogini on antanut minulle hetken päivästä, hetken olla taiteilija.

Pääsyy kirjoittamiselle on kuitenkin aina ollut asiakashankinta. Blogini on siis yksi markkinointikanavistani. Uskoin yritystoimintani alussa vakaasti siihen, että blogin kirjoittaminen loisi lukijoille kuvan ammattitaidostani ja lisäisi Google-näkyvyyttä. Tarkoitukseni oli siten saada palvelujani kaupaksi. Ja vaikka tiesin olevani hyvä alallani, jostain syystä blogini ei ottanut tuulta siipiensä alle. Nyt tiedän miksi.

Oli syysi mikä tahansa; kirjoitit sitten blogiasi omaksi tai muiden iloksi, tai hankkiaksesi asiakkaita, muutama asia sinun on aina pidettävä mielessä. Etsit sitten rahaa, poliittista valtaa tai ihmisten kunnioitusta, alla olevat viisi kohtaa ovat elintärkeitä. Sillä jokainen blogin kirjoittaja haluaa lopulta tehdä jotain erityistä. Et kirjoittaisi, jos et haluaisi pientä mutkaa universumiin.

Autan sinua nyt luomaan blogistasi merkityksellisen ja opastan, miten vältyt aloittelijan virheiltä – virheiltä joita itse tein. Jos pohdit blogin aloittamista tai olet juuri aloittanut, tämä artikkeli on sinulle.

Ja näin jälkeenpäin ajatellen: voi kun joku olisi kertonut minulle nämä asiat, jotka kerron nyt sinulle…

Päätä, minkä ongelman haluat ratkaista

Kirjoitan omassa blogissani jatkuvasti nichestä. Nichen ehkä paras määritelmä on: ”joukko ihmisiä, jotka jakavat saman ongelman ja jotka löytyvät samalla tavoin.” Ja vaikka maailman 200 miljoonasta blogista löytyy jo niche jokaiselle sitä etsivälle, on sinun silti tehtävä valinta. Sinun on päätettävä, minkä lukijoidesi ongelman haluat ratkaista.

Älä siis tee niin kuin minä tein. Vaan rajaa tarkasti kenelle blogiasi kirjoitat. Itse olin niin vakuuttunut omasta erinomaisuudestani, että kirjoitin lähes kaikille. Kirjoitin markkinoinnista, strategioista, itsensä kehittämisestä ja innovaatioista. Ja vaikka laaja aihepiiri helpottikin aiheiden löytämistä, ei se palkinnut pidemmän päälle. Et auta lukijoitasi, etkä kehitä itsestäsi todellista oman kapean alasi osaajaa, jos et ratkaise vain yhtä ongelmaa. Et myöskään kykene ylläpitämään ihmisten mielenkiintoa, jos harhailet nichessäsi.

Kirjoita esimerkiksi ruoanlaittoblogia, joka keskittyy toscanalaiseen perinneruokaan. Bloggaa muotiblogia, joka tarjoaa vastauksen iänikuiseen kysymykseen: mikä miesten kengissä on niin kiinnostavaa? Tai rakenna hauskojen kissojen blogi (ihmiset rakastavat kissoja, varsinkin internetissä). Tärkein tehtäväsi on ”yksinkertaisesti” kirjoittaa blogia, jonka avulla autat ihmisiä olemaan enemmän kuin he nyt ovat.

Minulla kesti viisi kuukautta ymmärtää tämä. Tällä hetkellä kirjoitan omassa blogissani siitä, kuinka yritykset voivat käyttää internetiä brändätäkseen itsensä paremmin (en siis lolcatseistä).

Kirjoita tähtitieteellisesti

Ole hyvä, ei ei, ole erittäin hyvä. Ole tähtitieteellisen hyvä. Kirjoita sisältöä, josta puhutaan, josta kerrotaan kavereille ja johon linkitetään. Ole nichesi ylivoimainen ykkönen. Sillä vasta todella merkittävä sisältö muuttaa koko pelin. Vain luomalla uskomattoman hyvää sisältöä, voit nauttia oikeutetusti merkittävistä lukijamääristä. Ja mitä enemmän lukijoita sinulla on, sen todennäköisemmin kykenet hankkimaan maksavia asiakkaita tai vääntämään sen kuuluisan pienen mutkan maailmankaikkeuteen.

Kysy itseltäsi, millaisia blogeja sinä olet itse valmis lukemaan. Minä kysyn tätä kysymystä jatkuvasti, vaikka en kirjoita itse lähellekään tähtitieteellisesti. Kysyminen kuitenkin auttaa.

Vaikka tavoitteesi on tulla parhaaksi, ei sinun täydy olla sitä välittömästi, tuskin tähän pystytkään. Mutta tähtää korkealle. Älä tyydy vähempään. Blogien maailmassa hopea on häpeä.

Miten tämä ylivoimainen johtoasema sitten saavutetaan? Lähetä postia, niin keskustellaan hinnoista – ai, ai, ei vai… No täytyy ilmeisesti ilmaiseksi kertoa oma näkemykseni siitä, mikä mahdollistaa todella laadukkaan sisällön:

  • Täytä RSS-lukijasi maailman parhailla bloggareilla. Lue aktiivisesti heidän uskomattomia kirjoituksiaan. Sisäistä, mistä he kirjoittavat ja opi heiltä joka päivä jotain uutta. Ei todellakaan ole häpeä lukea muiden blogeja. Moni maailmantähtikin salailematta kertookin, kuinka yksi tärkeimmistä bloggarin työkaluista on hyvä blogilista.
  • Lue muitakin tuotoksia, kuin blogeja. Lue oman alasi kirjallisuutta, niin suomalaista kuin englantilaistakin. Etsi oleellisia tutkimustuloksia. Muista myös nauttia suomalaisesta loistavasta kaunokirjallisuudesta. Vai mitä luulet: lukeeko Jari Tervo paljon kirjoja?
  • Kirjoita aivan käsittämättömän paljon. Kirjoita sormesi verille ja persauksesi puuduksiin. Näin tekee jokainen kirjailija ja hyvä bloggari. Siksi hyvän blogin kirjoittaminen on myös kykyä istua alas. Blogi on työtä. Älä erehdy tästä.
  • Älä kitsastele rahoissasi. Pystyt hankkimaan alle 100 eurolla aivan käsittämättömän kovia e-kirjoja Copybloggerilta tai Probloggerilta. Parhaimmillaan julkaisuja irtoaa alle kympillä! Ja jälleen, ei ole todellakaan häpeä oppia kirjoittamaan paremmin. Ei ole häpeä maksaa omasta osaamisestaan. Tiedän, että tämä on kynnys jokaiselle meille tee-se-itse-ihmisille. Kynnys se oli myös minulle. Mutta voin vakuuttaa, jotkut e-bookit todella ovat money well spent. Ja vaikka uskomaton tietomäärä on kerätty maailman blogeihin, eivät ne kykene ikinä korvaamaan kirjoja. Tai Amazonin Kindleä.

Käännytä lukijoistasi ostavia asiakkaita

Suurin erheeni blogini alkutaipaleella oli myyntisuppilon heitteillejättö. En osannut, viitsinyt, tahtonut, ymmärtänyt, kuinka oleellista on käännyttää blogini lukijoita ostaviksi asiakkaiksi. Nyt jälkeenpäin tämä lähes nostaa kyyneleet silmiini. Miksi ihmeessä raha ei kelvannut?!

Yksi oleellisimmista asioista blogissasi on järjestelmä, jonka avulla keräät sähköpostiosoitteita. Ilman tätä mahdollisuutta blogisi on kuin kala kuivalla maalla, lintu ilman siipiä, koira ilman häntää, pupu ilman korvia. Ilpo tulee varmasti blogissaan käymään tätä asiaa tarkemmin läpi, joten en sen tarkemmin tähän perehdy. Internet on täynnä vinkkejä, ohjeita ja palveluja tämän asian ratkaisemiseksi. Päädyt sitten Aweberiin, Getresponsiin tai Mailchimppiin niin et tule katumaan ratkaisuasi päivääkään.

Hanki autoresponder. Piste. Ei tästä tämän enempää. Hanki se, käytä palvelua ja tee sivuillesi opt- in-form. Koodaustaitoa ei tarvita.

Tämä blogi ei riitä kattamaan kaikkia niitä kommervenkkejä, joita tarvitaan hyvän sähköpostikampanjan luomiseksi. En tässä kerro siitä enempää, mutta voit joutessasi käydä lukaisemassa tämän erinomaisen artikkelin.

Tee kirjoitussuunnitelma blogillesi

Toinen asia, mitä lukijasi rakastavat hyvän sisällön lisäksi on, että sisältöä tulee tasaisesti. Heikosti päivittyvä blogi karkoittaa uskollisimmatkin lukijasi. Tällainen blogi myös poistetaan helposti RSS- lukijasta. Tämän kerrottuani voinkin samaan hengenvetoon kertoa, että sinun ei tarvitse kirjoittaa viitenä päivänä viikossa. Kukaan ei oleta sinun tekevän niin.

Olen itse kirjoittanut paljon. Olen pyrkinyt kirjoittamaan viitenä päivänä viikossa, koska uskoin sen tuovan paljon lukijoita. Tällä hetkellä olen muuttamassa tapaani. Viisi päivää viikossa on minulle liikaa. Haluan keskittyä pitempiin ja sisällöltään parempiin artikkeleihin. Tulen edelleen kirjoittamaan paljon, mutta harvemmin. Keskityn enemmän sisältöön, luon enemmän lisäarvoa. Voin myös panostaa hieman pidemmillä artikkeleilla paremmin Google-näkyvyyteen.

Suunnittele, miten kirjoitat blogiasi, kuinka pitkiä artikkeleja kirjoitat ja kuinka usein blogisi päivittyy. Pitäydy tässä luomassasi kehyksessä. Tärkeintä on, että kirjoitusrytmisi antaa sinulle mahdollisuuden kirjoittaa hyvin.

Ole valmis markkinoimaan blogiasi

Kirjoita niin he tulevat. Vaan eipä mene näin. Ilman google-näkyvyyttä, sosiaalista mediaa, sähköpostia ja reaalimaailman verkostojasi blogisi päättyy kuin kanan lento. Tämä onkin blogin erikoinen kuriositeetti: sinun on oltava valmis markkinoimaan markkinoinnin välinettäsi. Mutta tätä se on. Tarvitset lukijoita, jotka ovat valmiita markkinoimaan blogiasi puolestasi.

Tässä listani siitä, miten markkinoit blogiasi paremmin. Tällä kertaa voin ylpeästi sanoa, tee niin kuin minäkin teen:

  • Lisää käyntikorttiisi maininta blogistasi ja sen hyödyistä.
  • Ilmoita blogistasi vanhoille tutuillesi, ystävillesi, kollegoillesi ja yhteistyökumppaneillesi. Pyydä heitä lukemaan ja vinkkaa kohteliaasti, että heillä on lupa kertoa blogistasi eteenpäin.
  • Käytä aikaa optimoidaksesi blogisi sekä jokainen yksittäinen kirjoituksesi Googlea varten.
  • Sosiaalimediasoi blogisi. Tämä näppärältä kuulostava sana tuskin on olemassa, mutta käytän sitä silti. Tarkoitan sanalla, niitä toimenpiteitä, joita sinun on tehtävä levittääksesi blogiasi sosiaalisissa medioissa. Esimerkiksi Hootsuite antaa mahdollisuuden rakentaa automaattisen mainoksen, joka lävähtää tietyllä hetkellä kaikkiin suureen kolmeen: Twitteriin, LinkedIn:iin ja Facebookkiin. Voit myös käskeä Hootsuitea mainostamaan useammin kuin kerran.
  • Muista myös, että sosiaalinen media on sosiaalinen. Älä siis vain mainosta, muista myös kommentoida muiden blogeja ja ihan keskustella ihmisten kanssa. Tiedän, pelottavaa eikö totta?
  • Ole mielenkiintoinen kaikkialla, missä ikinä kuljetkin. ”What is remarkable? Something worth making a remark about.” Mikä on huomionarvoista? Se, mikä on syytä huomioida.

Yhteenveto

Kun unelmoit upeasta tulevaisuudesta kuuluisana bloggerina, joka ravaa samppanjabileissä, syö kaviaaria aamupalaksi ja kurvailee Maseratilla kauniilla kotikulmillaan Kaivopuistossa, on sinun oltava valmis tekemään uskomattoman lujasti töitä. Sinun on haluttava olla paras. Sinun on myös syytä oppia muiden virheistä. Kuuntele siis minua! Älä koomaa tätä käsittämättömän upeaa mahdollisuutta, vaan tee asiat oikein jo alusta lähtien. Laita kertomani asiat käytäntöön. Mutta jos saan esittää yhden pyynnön: älä pliis bloggaa BigBrotherista.

Mitä mieltä sinä olet? Mitkä asiat on sinun mielestäsi otettava huomioon aloittaessa bloggaamista?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Tarvitset Rajatun Aiheen

Tarvitset Rajatun Aiheen

Tulen puhumaan blogissani paljon sanasta ”niche”, joka Wikipedian mukaan tarkoittaa seuraavaa:  ”Niche on sivistyssana, joka tarkoittaa erityisen sopivaa toiminta-aluetta, paikkaa tai lokeroa jollekin asialle, olennolle tai ihmiselle.”. Itse

Lue Lisää »

WP Rocket Tekee Sivustostasi Salamannopean

Sivujen latausnopeus on yksi menestyvän sivuston kulmakivistä sillä se vaikuttaa huomattavissa määrin mm. hakukonenäkyvyyteen sekä kävijöiden käyttäjäkokemukseen. Mitä nopeampi sivustosi on, sitä paremmin Googlebot ym. hakukoneiden botit pitävät sivuistasi. Samalla

Lue Lisää »
Blogialustan Valitseminen

Blogialustan Valitseminen

Blogialustoja on olemassa paljon ja jotta vaihtoehtoja pystyy karsimaan mielestään, kannattaa miettiä omaa teknologista osaamistaan. Jos tuntuu, ettei koodikieli pysy hyppysissä niin kannattaa valita jokin

Lue Lisää »
Wordpressin Tiedosto-oikeudet Kuntoon Kerralla

WordPressin Tiedosto-oikeudet Kuntoon Kerralla

Tässä oppaassa perehdytään suositun WordPress -sisällönhallintajärjestelmän tiedostojen ja kansioiden tiedosto-oikeuksiin. WordPress on kauttaaltaan hyvinkin turvallinen sisällönhallintajärjestelmä. Valitettavasti tiedosto-oikeuksia vähätellään liiankin usein, eikä jotkut käyttäjät edes tiedä

Lue Lisää »