Miksi Bloggaaja Tarvitsee Uutiskirjeen Menestyäkseen?

Lähes kaikilla menestyneillä bloggaajilla ympäri maailman toistuu tietynlainen tapahtumaketju bloginsa elinkaaren aikana.

Ensin alkaa kirjoittaminen, jonka jälkeen löytyy ensimmäinen joukko kiinnostuneita lukijoita. Pikkuhiljaa blogin kasvaessa suuremmaksi, bloggaaja alkaa miettimään keinoja palvella lukijoitaan paremmin. Kun on paljon lukijoita, mielessä käy väkisin myös blogilla tienaaminen. Sitten eteen tulee ongelma: Kuinka ihmeessä blogissa voi myydä mitään, sillä eikö blogien perusidea ole tarjota maksutonta sisältöä ilman sitoumuksia?

Asia on juuri näin. On kuitenkin mahdollista kysyä lukijoilta hienovaraisesti markkinointilupaa, eli suostumusta lähettää sisällöltään hyödyllisiä uutiskirjeitä blogietiketin rehellisyyttä noudattaen.

Mitä lukijasi hyötyvät uutiskirjeestä?

Uutiskirjeen täytyy tarjota jotain, mitä blogista ei muuten saa, joten on tärkeää tehdä itselleen selväksi ero blogin ja uutiskirjeen sisällön välille. Paljon käytettyjä uutiskirjeiden sisältöjä on mm:

  • Konkreettiset pienet ohjeet, kuvankäsittelyblogissa esim. “3 tapaa punasilmäisyyden poistoon”
  • Tärkeitä uutisia omalta erikoisosaamisalueeltasi; onko jotain mullistavaa tapahtunut, mistä lukijoidesi tulisi olla tietoisia?
  • Tarjouksia myymistäsi tuotteista ja palveluista. “Vain uutiskirjeen tilaajille” on vahva viesti siitä, että välität tilaajista
  • Kaikki näiden yhdistelmät.

Mitä tavoittelet tilaajilta?

Ennen kuin alat keräämään osoitteita, on tärkeää tunnistaa se tavoite, miksi keräät niitä. Pelkällä sähköpostilistalla ei tee mitään, ja hyvien uutiskirjeiden rakentaminen on kaiken lisäksi aikaa vievää puuhaa. Jos haluat tehdä blogillasi rahaa muuten kuin mainostamalla, sinulla täytyy olla jotain myytävää, aineellista tai aineetonta. Uutiskirje voi olla myös kanava, mistä vain ja ainoastaan sinun seuraajasi saavat merkityksellistä tai muuten vaikeasti tavoitettavaa tietoa, ja näin rakennat uutiskirjeestäsi korvaamattoman tiedonlähteen.

Koska uutiskirje pitää erikseen tilata, tilaaja todennäköisesti haluaa saada sinulta viestejä. Jos vielä ilmoitat etukäteen mitä uutiskirjeessä on tarjolla, voit olla varma, että kirjeen tilaajat ovat avoimia myös markkinointiviesteillesi. Tilaajat ovat itse valinneet sinut, joten oletettavasti he myös luottavat sinuun, ja luottamus on kaupankäynnin ehdoton edellytys. Siksi uutiskirje on oiva keino tarjota maksullista sisältöä ja tuotteita niitä haluaville, mutta lisäksi se jättää blogin perusidean ennalleen häiritsemättä muita lukijoita.

Mitä tarvitset listan keräämiseen ja uutiskirjeiden lähettämiseen?

Itse olen käyttänyt MailChimp -nimistä palvelua, ja todennut sen toimivan erittäin hyvin. 500 ensimmäistä tilaajaa ovat täysin ilmaisia ja pystyt lähettämään kuukausittain yhteensä 3000 sähköpostia ilman pennin hyrrylää. MailChimp mahdollistaa erilaisten juttujen kokeilemisen ilman minkäänlaista taloudellista riskiä. Jos tuntuu, että palvelun käyttö on liian hankalaa, ei hätää. Kirjoitan syyskuun aikana pikaoppaan palvelun tärkeimpien toimintojen käytöstä, jolloin sinun tarvitsee vain seurata ohjeita ja aloittaa matka kohti ansaitsemaasi menestystä!

Tämän postauksen kirjoitti Juuso Palander. Hän haluaa auttaa kaikkia suomalaisia saavuttamaan täyden potentiaalinsa tavoitteellisen ajattelun kautta. Voit tutustua häneen paremmin Level up! -blogissa.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on reddit
Reddit
Blogialustan Valitseminen

Blogialustan Valitseminen

Blogialustoja on olemassa paljon ja jotta vaihtoehtoja pystyy karsimaan mielestään, kannattaa miettiä omaa teknologista osaamistaan. Jos tuntuu, ettei koodikieli pysy hyppysissä niin kannattaa valita jokin

Lue Lisää »
6 Hyvää Syytä Blogata

6 Hyvää Syytä Blogata

Seuraavaksi listaamieni syiden ei tarvitse koskettaa sinua milläänlailla vaan toivon, että löydät niistä edes yhden, jonka pohjalta voi mahdollinen blogiurasi aueta. Kävi miten kävi niin

Lue Lisää »
Bloggaaja Tarvitsee Uutiskirjeen

Askel Tehokkaampaan Otsikkoon

Brian Clark on auttanut ja inspiroinut englannin kieltä osaavia bloggaajia jo vuodesta 2006 ja jatkaa edelleen menestyksekkäästi. Hän inspiroi myös tämän postauksen aiheen otsikoiden tärkeydestä

Lue Lisää »